Mijn Westernpaard2We zijn er helemaal klaar voor! We hebben onze laarzen aangetrokken, onze hoed opgezet en gaan er voor! We gaan aan de slag met ons eigen westernpaard. We mogen ons helemaal uitleven deze keer. En het gaat natuurlijk niet alleen maar om het rijden van een paard, maar we moeten vooraf aan beginnen.

We moeten een intensieve training ondergaan met het paard die absoluut niet makkelijk is, niet voor de doelgroep, maar ook zeker niet voor de volwassen die even de jonge gamers onder ons mee willen helpen. Dit zorgt er dan ook voor dat het een game is die best frustraties op kan roepen. Wat gezien de insteek van de game soms ook de bedoeling kan zijn. Je zal namelijk nooit in 1 keer alle oefeningen doen doorlopen als het aan komt op het trainen van een paard, laat staan een western paard. Hierbij moet je namelijk nog en paar extra stappen doorlopen om je paard echt goed te kunnen sturen.

In eerste instantie zal ik zelf wel heel erg goed moeten nadenken om een game genaamd Mijn Westernpaard 3D te spelen, maar het is dan ook niet een titel van mij, maar een titel voor de kleintjes onder ons. Dus toen ik de titel voorbij zag komen dacht ik, waarom ook niet. Allereerst is het te merken dat de game met name bedoelt is voor de jongere meiden onder de gamers. En gezien het feit dat wij een Kinderjury hebben met daarom ook meisjes leek het ons een hele leuke game voor hun om te proberen en om hun mening er over te geven. En voordat ik de game natuurlijk nooit weer zou gaan zien ben ik er zelf ook ingedoken en heb ik even de game uitgeprobeerd.

Mijn Westernpaard

Het is dan ook precies wat je verwacht van dit soort games. Het is een simulator/strategie game met een iets lange tutorial om mee te beginnen. Iets waar een heleboel kinderen geen moeite mee zullen hebben, maar ben button mashing door de tutorial gegaan. Je eerste opdrachten zijn het verzorgen van je paard, hier bedoel ik mee het aaien, kammen, wassen en eten geven. Nadat je dat hebt gedaan moet je beginnen met de eerste opdrachten.

Je gaat dus leren hoe je met een paard moet galopperen en hoe je de eerste sprongetjes moet gaan maken. Het enige waar ik zelf wel problemen mee heb ondervonden is het dressuur gedeelte, hierbij moest ik de instructies volgen op het scherm, maar de bewegingen op het scherm ging sneller dan dat ik moest uitvoeren. Dit kan wel voor enige frustratie zorgen, bij mij althans wel. En nadat je de eerste obstakels hebt overwonnen gaat het snel en voor je het weet zie je de 2DS niet meer omdat de Kinderjury druk bezig is met hun eigen paard. Daarom zal ik ook eerlijk zeggen dat het geen game is die ik zelf zou aanschaffen, maar voor iedereen met kinderen tot een jaar op 10/12 en bij voorkeur meisjes, die zullen zich goed vermaken met deze game.

De ontwikkelaar heeft dan ook echt de moeite genomen om deze game te ontwikkelen en dat is terug te zien de gameplay opties, helaas werkt het alleen niet altijd even goed.

Mijn Westernpaard 3D is een heel erg leuk idee. Je eigen paard helemaal kunnen trainen en zo kun je helemaal één worden met je eigen paard. Dit is perfect als je verder gaat op het gebied van paardentraining. Maar soms zal het wel balen zijn als de controls en de X- en Y-as niet helemaal meewerken met wat jij voor ogen hebt. Al met al een heel leuk en origineel idee om de, met name, meiden aan het gamen te krijgen, maar doordat de uitwerking niet optimaal is kan de game als frustrerend overkomen bij sommige gamers.

365Gaming Verdict: 6

365Gaming Kinderjury

365kinderjuryHet is leuk om met paarden te spelen, maar met oefenen in de manege is wel erg lastig. Je moet met de DS zelf dan draaien en dat gaat erg lastig. Ik vond dat ook niet leuk en kon ook niet verder. Als je gewoon met de knopjes kon spelen dan was ik wel verder gegaan.

Met je paard door het bos lopen is wel erg leuk, ook dat je zelf je paard mag kiezen. Hooi geven, borstelen, eten geven dat is ook wel leuk maar dat moet je maar 1 x per dag doen.