sacred-3-header.1403890575Scared is een Hack ‘n’ slash 3d RPG in 3rd player visie. Je kan het spel alleen spelen maar je kan ook met 2-4 man in een party zitten en ook al ben je niet met het internet verbonden kan je het ook spelen op één PC of console.

Sacred 3 is ontworpen door Keen Games en uitgebracht door Deep silver. Deep silver heeft de licentie over genomen van de vorige producent Ascaron Entertainment. Op Gamescom 2012 lieten ze ons al weten dat ze bezig waren met het ontwerpen van deze game. Keen games heeft de game ontwikkeld door goed te luisteren naar de Fan’s van de game. Hier ben ik erg benieuwd naar. Het is namelijk ook de eerste game die ik met de Xbox 360 controller op de Pc ging spelen. Om eerlijk te zijn met jullie ben ik helemaal niet gewend aan het spelen met controllers dus dit was uitdaging 1. De tweede uitdaging voor mij was om het niet gaan vergelijken met de grote titels zoals Diablo 3.

Je begint het spel als een soort van onderdaan van een stel goden die vertellen dat één Oh zo slechte man het hart van de samenleving aan het stelen is. Je wordt dus als sterkste vechter van een speciaal landgebied op geroepen om hiervoor te vechten. Je wordt in het eerste level geïntroduceerd met je basis trucjes. Dit zijn spreuken of extra harde, rake klappen die je kan uitdelen. Naar mate de game vordert heb je kleine dialogen van de helderziende van de groep goden. Zij stuurt je iedere keer een specifieke kant op of verteld je wat weetjes en ditjes en datjes.

Ook zie je af en toe de vijand van de desbetreffende missie kort tegen je praten door middel van die dialogen. Persoonlijk vindt ik de grapjes en Pun een beetje lame. Ze zijn een beetje te veel van deze tijd, zoals bijvoorbeeld de uitspraak “that’s just Amazeballs”. Dat zijn nu niet echt uitspraken die je in dit soort omgeving zou kunnen zien. Het speelt zich namelijk af in denk ik een soort van middeleeuwse omgeving waarbij je nog veel hout ziet, wat je natuurlijk allemaal kan slopen, maar ook veel stenen kastelen en grote houten boten.

De characters… Tja wat kan ik er over zeggen. Ook al zijn het twee vrouwen en twee mannen het vechten is te vergelijkbaar. Melee swings zijn vergelijkbaar alleen de extra trucjes en spreuken zijn anders. Er is niet duidelijk een damage verschil tussen de drie verschillende melee classes, behalve als je de ranged class speelt wat die is in vergelijking met de andere drie super super zwak als solo-player. Ik heb hem nog niet kunnen testen in een groep, maar de damage die hij doet blijft een stuk lager. Ik had gehoopt dat er iets van een tovenaar of healer bij de classes zou zitten zodat het multiplayer deel mogelijk makkelijker zou gaan, maar helaas die is er niet.

Het enige wat je aan je characters kunt veranderen is het upgraden van de spreuken, trucjes en wapens. Ik vindt juist het idee achter het verzamelen van gear interresant. Ik ga bijvoorbeeld in Diablo ook gewoon een gebied terug in om het juist deeltje te vinden. In Sacred 3 is dat niet van toepassing en hoeft het niet echt. Je wapens droppen van bazen in eindgebieden en de trucjes en spreuken ontdek je door monsters/tegenstanders te slopen.

De graphics zijn daarentegen toch wel mooi. ze combineren de omgevingen van Diablo 3 met de felle kleuren in bijvoorbeeld Torchlight. Soms als je door het level loop verandert het camera beeld en laat het mooie achtergrond van steden of havens zijn die aangevallen worden. Ze ziet soms ook dichtbij waar je aan het vechten bent, op een ander niveau, de tegenstanders rennen om andere delen van de stad aan te vallen. De filmpjes bestaan met name uit stilstaande beelden waar af en toe een detail in beweegt en ook hier zijn de Dialogen te lang dradige en is er ook geen mogelijkheid om hier sneller doorheen te gaan, behalve compleet te skippen.

Ik persoonlijk vindt het spel niet echt uitdagend genoeg, het enige wat je doet is stadjes rondlopen en monsters/tegenstanders afslachten. Er is ook geen open wereld waar je gewoon rond kunt banjeren en monster kunt afslachten. De loot die er dropt is zeer weinig en niet echt beter dan bijvoorbeeld het standaard wapen wat je hebt. Zou het potentie hebben als een MMORPG? Ik denk het niet. Er is niet veel variatie in de classes en om nu uren lang continue hetzelfde te doen ben ik ook niet zo’n fan van.

De game lijkt super veel op Diablo 3 maar met iets slechtere graphics. De stemmen en grapjes in de dialogen passen niet echt bij de game. Je zou juist hele donkere stemmen en andere accenten verwachten dan dat je nu hoort en ziet. Ik ga het spel zelf niet aanschaffen. Aan de ene kant omdat er al zoveel van dit soort games zijn en aan de andere kant omdat ik er veel meer van had verwacht. Ondanks al deze kleine dingen heeft het spel toch wel een innovatieve insteek in deze scene van games.

Juuleke heeft de pre-release  van Sacred 3 gespeeld, dit is circa 2 uur gameplay.