Goede simulatie games hebben het altijd goed gedaan. Grote titels gesteund door trouwe fans en flinke communities zijn keer op keer succesvol. Om dan als kleine indie studio  je op deze markt te begeven is erg moedig. De Britse studio Oovee trok zich er niks van aan en ontwikkelde een eigen simulatie indie met de naam Spintires. Om te zien of Spintires zich kan meten aan de grote titels klom ik voor jullie achter het virtuele stuur!

spintires logo

Van A naar B

Eerst zal ik iets vertellen over het type sim en zijn doel. In Spintires zal jij achter het stuur kruipen van diverse voertuigen met als doel hout te vervoeren van punt A naar punt B. Niet meer en niet minder. Voordat je nu afhaakt moet ik er wel bij vertellen dat dit niet zo simpel is als het klinkt. Het hout dat je vervoeren moet ligt namelijk op een afgelegen plek in een woest landschap.

Ploeteren in de modder

Om het hout te vervoeren start je met een aantal basis voertuigen. Na de eerste meters ploeteren in de modder zal je beseffen dat off-road skills een pre zijn in dit spel. Alleen al om bij het laad punt te komen is een flinke uitdaging voor de ongeoefende speler. Eenmaal daar aangekomen zal je er achter komen dat het zwaarste nog komen moet. De physics van dit spel zijn namelijk erg goed en dat brengt uitdaging mee. Zo zal je auto na het laden meteen een meter dieper in de modder weg gezakt zijn. Ook de vering reageert onafhankelijk van elkaar waardoor je voertuig makkelijk kan kantelen. Als er bij het wegrijden net een boomstronk iets achter je bumper blijft steken dan zal je vast komen te zitten. Zo zijn er bergen met uitdagingen om alleen al bij de laadplaats te vertrekken.

Navigeren

Spintires bied je 5 maps die zowel single als multi player te spelen zijn. Zodra je op een map begint dan zal deze nog voor het grootste deel afgeschermd zijn met een soort fog of war. Door naar diverse cloacking point te rijden kan je dit weghalen zodat er een goed beeld van het landschap ontstaat. Ook worden dan locaties zichtbaar waar je nieuwe voertuigen kan vinden. Deze cloacking points zijn niet eenvoudig te bereiken. Als de map eenmaal vrij is dan zul je navigatie punten kunnen uitzetten die je goed kunt gebruiken om door het woeste landschap heen te navigeren.  Iedere kaart bied zijn eigen uitdagingen en voertuigen. Ook zal je fuel points vinden om bij te kunnen tanken en extra garages.

Laden maar

Naast het laden en lossen van hout zal je extra garages vrij kunnen spelen om te gebruiken als extra uitval basis. Deze garages speel je vrij door ze eerst te ontdekken en vervolgens van uit je eigen garage diverse spullen naar deze garage te vervoeren. Dit word berekend in punten. Als ik de eerste map even als voorbeeld pak dan zal je daar 2 garages en 2 objectives vinden. De garages hebben 4 punten nodig en de objectives 8 punten. Je gemiddelde lading is 2 punten. Je zal dus in totaal 12 keer een lading moeten brengen. De eerste ladingen zijn na wat oefenen nog redelijk te doen. Waarheid getrouw zal je helaas wel de wegen kapot rijden en word het steeds lastiger om hier doorheen te ploeteren.

Strategie

Doordat het landschap zoveel uitdagingen bied komt het niet alleen maar op rijden aan. Bij je garage kan je diverse hulp middelen installeren op je voertuigen die gebruikt kunnen worden om je door deze woestenij heen te helpen. Ook heeft elk voertuig zijn eigen plus en min punten. Dit alles gecombineerd met de uitdagingen die de maps te bieden hebben zorgt ervoor dat het spel een flinke dosis strategie met zich mee brengt. Welk voertuig ga je gebruiken om je lading te vervoeren, welk voertuig neem je erbij mee om te ondersteunen, welke onderdelen installeer je op deze voertuigen en welke route zal je gaan nemen. Dit hoge strategie gehalte en het oplossing gericht denken zorgen ervoor dat het spel erg uitdagend en interessant is.

Controls en looks

Het spel is te spelen met zowel keyboard en muis als met controller. De Xbox 360 controller word goed ondersteund en het spel speelt dan ook erg intuïtief. Grafisch valt er wel het 1 en ander aan te merken. De voertuigen ogen erg goed en ook zaken als de modder en water zien er erg goed uit en reageren erg realistisch. Toch zal je tijdens het rijden merken dat er wel erg veel mist is, dat lichtval en schaduwen niet erg overtuigen en dat zodra er schade aan je voertuig ontstaat dit ook niet erg mooi is weer gegeven. Over het geheel genomen oogt het spel dan dus ook niet slecht maar ligt het niet op het niveau van de current gens. De camera is erg wennen in het begin en zeker wanneer je bijvoorbeeld met een kraan stenen wilt verplaatsen laat de camera te wensen over. Ook als je in dichter begroeide gebieden rijd werkt de camera niet lekker. Bomen in je zichtveld worden dan semi transparant waardoor het slecht oriënteren is.

Single vs multi player

Zoals ik eerder al aangaf zijn de 5 maps zowel single als multi player te spelen. De single player brengt een groot nadeel met zich mee. Je voortgang op een map word automatisch bewaard als je stopt. Zodra je dan even op een andere map wilt spelen betekend het dat je voortgang op je huidige map verwijderd word en je weer opnieuw kan beginnen. Zeker wanneer je 10 uur in een map hebt zitten en je gewoon even als afwisseling een andere map wilt doen is dit erg vervelend. Je behaalde achievements worden wel bewaard. In single player zal je elk voertuig apart van elkaar moeten besturen waardoor je steeds aan het switchen bent. Hier bied de multi player een uitkomst. Zodra je een fijn team bij elkaar hebt waar je goed mee kan samen werken zal je de maps veel eenvoudiger kunnen uitspelen met elkaars hulp.

Ik wil eerst met de min punten beginnen omdat Spintires het verdiend om deze review positief te eindigen. Het eerste en naar mijn mening belangrijkste min punt is het saven van je voortgang. Ik begrijp niet heel goed waarom er niet gekozen is om elke map zijn eigen save data te geven. Het positieve is wel dat dit denk ik vrij eenvoudig alsnog toe te voegen is met een update. Ik hoop dan ook dat Oovee dit alsnog zal doen. Het volgende minpunt is toch de camera. Ik mis diverse camera standpunten en het vrij bewegen van de camera werkt erg stroef. Dit zal niet gaan veranderen ben ik bang. Grafisch zou er ook veel meer mogelijk zijn. Als laatste min punt zou ik willen noemen dat het spel vrij beperkt is. Ondanks dat je genoeg speeluren kan besteden aan de objectives  is er niet heel veel te doen. Dit geld ook voor de multi player waar eigenlijk niks extra is te doen dan in de single player.

Dan de plus punten. Het spel is origineel en uitdagend en ondanks frustrerende momenten ook erg verslavend. De physics zijn echt erg goed. Alle wielen van de voertuigen werken onafhankelijk van elkaar op een verbluffende manier en ook de ondergrond waar je op rijd en de omgeving reageert erg goed. Er zijn tot op heden weinig spellen die dit niveau overtreffen. Oovee heeft er voor gekozen geen genade te tonen en concessies te doen in het speel niveau. Ik ervaar dit ook zeker als een plus punt want het zou het spel concept teniet hebben gedaan.

Dit alles bij elkaar op geteld brengt me nog tot 1 dilemma als het gaat om een score. Het spel zal geen groot publiek aantrekken en veel mensen zullen na een uur al uitgekeken zijn en het als onvoldoende ervaren. De kleine groep waar dit spel voor bedoeld is zal echter blijven spelen en ondanks zijn minpunten het spel een ruime voldoende geven. Ook als ik op mijn eigen gevoel afga scoort het spel ruim voldoende maar als ik objectief oordeel dan is dit helaas niet het geval en kom ik uit op een hele magere voldoende. En daar zal mijn score dan ook op gebaseerd zijn.   Wel wil ik Oovee mijn complimenten geven met Spintires. Als een kleine studio met een zeer beperkt budget tot dit in staat is dan mogen sommige grotere studio’s met enorme budgeten wel eens heel goed gaan nadenken.

365Gaming Verdict: 6