We kennen Bethesda natuurlijk allemaal van de enorm grote open wereld games, te toffe RPG’s en duistere thema’s. En dan met name door Fallout en The Elder Scrolls. En over die laatste gaan we het hebben. Bethesda besloot namelijk al een flinke tijd geleden om het ook eens over een andere boeg te gooien. En als Elder Scrolls fan kan ik dit alleen maar toe juichen.
Ken je Bethesda niet en speel je geen RPG’s of bovengenoemde games maar ga je helemaal los in Hearthstone, Chronicle of vergelijkbare kaart games, Stop dan ook vooral niet met lezen. TESL is namelijk precies zo’n game. En of het gewoon een goedkope rip-off is of juist een compleet vernieuwende game is in dit genre ga ik jullie nu vertellen.
We beginnen het spel met de single player modus. Hier worden we door een verhaal heen geleid dat continu word onderbroken door een flink potje knokken. En zoals je wel verwacht doen we dit niet met onze vuisten maar met onze kaarten. In de eerste potjes worden ons langzaam aan de kneepjes van het vak bij gebracht en breidden de mogelijkheden zicht steeds verder uit.
Na elke overwinning ontvangen we XP en uiteraard wat leuke loot. Een paar mooie kaarten die we aan ons deck kunnen toevoegen, munten die we uit kunnen geven in de store en tegen het einde ook souls die we kunnen gebruiken om kaarten te bemachtigen die we nog niet verkregen hebben.
Tijdens deze modus zien we ook een belangrijk verschil tussen TESL en vergelijkbare games. Daar waar de meeste games één speelveld hebben waar we elkaar bevechten met kaarten word er in TESL gebruik gemaakt van Lanes. In twee lanes bevechten we elkaar en mogen we deze lanes niet kruisen om kaarten aan te vallen op de andere lane. Dit geeft het spel meteen een extra dimensie die mij zeker wel bevalt.
De aanvallen gebeuren volgens een systeem dat wel weer heel vertrouwd aanvoelt. We beginnen ons spel met willekeurig gekozen kaarten uit ons zelf samengestelde deck. Hier kom ik zo ook nog even op terug. Ons word de keuze gesteld welke kaarten we willen swappen of behouden. Daarna is het zaak om met jouw Hero de tegenstander te verpulveren. De gene die tweede begint krijgt een klein voordeel.
Elke kaart die je speelt kost namelijk een aantal magie punten. We krijgen bij de eerste beurt één magie punt en bij elke beurt word deze met één verhoogt. Start jij als tweede dan mag jij in 3 beurten één magie punt extra gebruiken. Vanaf dat punt komt het allemaal aan op strategie, anticiperen en natuurlijk een beetje geluk. Ga je vol op de kaarten van je tegenstander af of juist meteen op zijn Hero. Elke Hero heeft zoals gewend namelijk 30 levenspunten. Weet je deze tot nul of eronder te reduceren dan is de overwinning aan jou.
Maar denk nou niet dat het over is wanneer je een flinke slag slaat. Elke Hero heeft namelijk een vijftal krachtstenen om zich heen die breken bij elke vijf levenspunten die het kwijt raakt. En dit levert je dan een mooie extra kaart op die voor een mooie comeback kan zorgen. Naast al deze zaken bezit elke Hero bepaalde eigenschappen om de tegenstander dwars te zitten maar vinden we ook op het speelbord nog iets leuks om in je voordeel te laten werken. Zo kan één lane je schaduw geven waardoor de tegenstander jouw kaart de eerste beurt niet kan aanvallen.
Ik had het al even over het zelf samen stellen van je deck. We vinden vijf hoofd klasse waaruit we ons deck kunnen opbouwen met 50 to max 70 kaarten. We vinden er Strength, Intelligence, Agility, Willpower en Endurance kaarten. Allemaal met toffe verwijzingen naar de game serie. Elke kaart kost een bepaald aantal magie punten om te spelen. Uiteraard zijn de goedkopere kaarten minder krachtig dan die juist veel kosten.
De basis kaarten hebben een X aantal aanval- en verdediging punten. Maar ook zijn er kaarten die extra krachten hebben. Zo zijn ze bijvoorbeeld Leathal bij een aanval, geven ze health bij een aanval en noem maar op. Daarnaast zijn er ook item kaarten en kaarten die bepaalde voordelen geven in plaats van combat op de lanes.
Het is zaak om juist die kaarten te vinden die bij jouw speel style passen en die in jouw deck te plaatsen. En hier vinden we ok de enorme diepgang in TESL. De enorme variatie aan kaarten en toffe game verwijzingen zijn bijna oneindig. En naast de extra dimensie in lanes weet TESL zich hier ook wat mij betreft te onderscheiden.
En uiteraard blijft het niet alleen bij de single player modus. Zoals je mag verwachten mogen we het ook opnemen tegen andere tegenstanders in de single combat modus. Hierin spelen we één potje tegen een willekeurige speler. En ondanks dat de game nog in Beta zit loopt dit al erg soepeltjes. Binnen enkele seconden is er een match en mag je aan de bak.
Ook vinden we een battle arena. Zowel single player als multi player. Persoonlijk is dit mijn favoriete plek om me te vermaken. Wel moeten we om in de single player battle arena te mogen spelen een ticket hebben die we helaas voor echt geld moeten kopen.
Voor mij is TESL erg verslavend en veel belovend. Ondanks dat het leunt op wat we al kennen geeft het er toch een eigen twist aan en bevat het enorme diepgang. Ik ben nog niet zo onder de indruk van de animaties die wij in de single player modus zien maar dat deed niks af aan het plezier dat ik hier beleefde. Kan TESL zich dan meten aan de concurrentie? In mijn ogen zeker wel. En dat zeg ik niet als fan van deze franchise maar baseer ik puur op de gameplay. Ik ben benieuwd wat er de aankomende tijd nog toegevoegd gaat worden. Maar tot die tijd bied de game mij voor nu al flink wat uurtjes plezier.