Het is weer eens zover. We mogen ons weer uitleven op het platteland. En nee, we hebben het niet over Pokémon Go, maar over Farming Simulator 19.
Giants Software brengt ons ook dit jaar (alweer) een versie van de game, die niet alleen gaat over het bewerken van land. Nee, elke keer komt er een kleine update bij. Vorig jaar konden we genieten van kleine upgrades zoals zichtbare belasting van de trekker banden bijvoorbeeld.
En ook dit jaar zien we dat de game steeds meer een allround boer van gamers wil maken door naast het houden van vee je nu ook kunt rijden op paarden. Inderdaad, de grote update en aankondiging van de game gaat over paarden.
Maar goed, voordat we zo ver zijn moeten we eerst de tutorial doorlopen om te snappen welke stappen jij als kersverse boer moet doorlopen om als boer rond te kunnen komen in deze game.
Dit krijgt ook steeds meer een realistischer look en feel. Je zult echt alle stappen moeten doorlopen die je als echte boer ook moet doorlopen. Enige verschil is dat de tijd hier een stuk sneller gaat en je met een simpele druk op de knop. Hierdoor kun je ook snel van slecht weer (waarbij je het land niet kunt besproeien) naar een mooie zonnige dag gaan zonder dat het weken duurt.
Dit zijn allemaal elementen in Farming Simulator die ervoor zorgen dat je doorkrijgt waar de game uiteindelijk over gaat. En dat is natuurlijk zo veel mogelijk geld verdienen om een lekker leven te hebben.
Geld verdienen in Farming Simulator 2019 kun je dan ook op verschillende manieren doen, maar het draait uiteindelijk om het houden van vee, bomen en het boeren zelf natuurlijk. Dus ongeacht hoe mooi de trailers, screenshots en gameplay ook is, dit is waar de game in essentie om draait en ook altijd om blijft draaien.
Natuurlijk heb je diverse opties die het je makkelijker maken. Denk hierbij aan het arsenaal aan trekkers, trailers, giertanken, etc. Hierdoor kun je meestal makkelijker, sneller en meer vervoeren per keer. En meer grondstoffen betekend meer geld in de game.
Dit heb je nodig om weer nieuwe lappen grond te kunnen kopen, nieuwe voertuigen aan te schaffen enz. En logisch gevolg voor de ervaren spelers, maar niet altijd iets dat makkelijk gedaan is.
Je hebt daarom ook drie verschillende niveaus in de game. Ze hebben het een andere naam gegeven, maar het beste kun je ze vergelijken met makkelijk, gemiddeld en moeilijk. Het verschil zit hem met name in de hoeveelheid geld dat je bezit, het geld dat je moet terugbetalen aan de bank en wat voor voertuigen je allemaal bezit tijdens de aanvang van de game.
Het lijkt niet zoveel verschil te maken in eerste instantie, maar er zit ook nog een hele economie achter de game. Hierdoor is het niet zo dat met een paar extra miljoenen het spel zult beginnen als je op easy speelt. Dit heeft namelijk invloed alles wat je kan kopen en verkopen in de game. De koersen liggen lager als je grondstoffen wilt verkopen, maar het inkopen van spullen is juist weer duurder. Dit is steeds duidelijker zichtbaar naarmate het niveau van de game stijgt.
Dit is dan ook iets waardoor Farming Simulator 2019 van een lekkere relax game naar een realistische simulator game is gegaan waarbij je hard moet werken voor elke digitale euro die je wilt verdienen. Het zorgt ervoor dat je goed moet nadenken wat je gaat doen in de game. Wat ga je verbouwen op je land? Of ga je toch alleen investeren in vee om zo meer winst te maken? Dit zijn dingen waar je serieus over moet gaan nadenken.
Dit is dan ook waar het grote verschil in zit als ik naar de voorgaande delen kijk. Kon je voorheen lekker relax door de game heen lopen en doormiddel van zonnepanelen en windmolens genoeg geld binnenhalen om lekker te genieten van de game, dat is tegenwoordig iets uit het verleden.
Natuurlijk kun je nog steeds personeel inhuren die het een beetje makkelijker voor je maken als het aankomt op het land bewerken of oogsten, maar dit gaat je wel weer geld kosten. Dus soms moet je keuzes maken en zal niet alles even leuk en aantrekkelijk zijn. Soms is een half uur ploegen nu eenmaal iets wat je moet doen in Farming Simulator 2019.
Wat je ook doet in de game, het is niet meer zo dat het geld maar binnenstroomt en je lekker achterover kunt gaan zitten. Giants Software is weer terug gegaan naar de roots van de game en heeft met kleine tweaks ervoor gezorgd dat de niche game weer echt niche word en niet zomaar door iedereen zal worden gespeeld.
Ok, je kan nog steeds via een omweg (multiplayer) een leuke start maken waarbij je een dikke €8.000.000,- op je rekening hebt staan. Dit geeft je een leuke start, maar het zal nooit € 250.000.000,- worden (zonder te glitchen) terwijl je er niets voor hoeft te doen. Iets wat in voorgaande delen makkelijk te behalen was.
Is het goed dat ze dit hebben aangepakt? In mijn opzicht sta ik er dubbel in. Ja het is goed omdat dit ervoor zorgt dat je de game gaat spelen zoals je het hoort te spelen. Maar ook nee, omdat het nu niet meer de relax game is die Farming Simulator altijd was voor veel spelers.
Eén ding is zeker: Farming Simulator probeert elk jaar te vernieuwen en dat is iets waar ze elk jaar wel weer in slagen. Het zijn geen grootste wijzigingen, maar wel altijd wijzigingen die vanuit de diehard community komt.
En deze community is dan ook in mijn ogen de reden waarom de game zo groot is waarom Giants Software deze game maakt. Het is leuk dat het grote publiek heet ook speelt, maar de community tevreden houden is waar deze game om draait. Ook in het echt gaat het uiteindelijk tenslotte ook altijd om geld 😉.
- Realistischer dan ooit tevoren
- Veel mods (voor de PC)
- Fun factor is nagenoeg weg