Op de laatste dag van de vakantie nemen we alles bij elkaar dat de Kinderjury heeft aangegeven na het spelen van LEGO Dimensions om hier met jullie te delen. Zij hebben in deze vakantie veel plezier gehad, maar de ouders ook, dus hun mening nemen we deze keer ook mee.

Ik heb echt al heeeeeel veel LEGO spelletjes gespeeld, op de Playstation, Xbox, Wii U en ook de op de DS. Ik heb ook best wel veel echte LEGO, helemaal van LEGO Friends. Toen ze zeiden dat er een LEGO spelletje kwam waar je ook echte LEGO poppetjes bij had was ik heel erg blij, want heb je en een spelletje en de poppetjes bij elkaar!

In de vakantie heb ik het thuis gespeeld en we zijn een paar keer bij elkaar geweest om samen te spelen, dat was gezellig! Maar ook wel fijn, want voor mij alleen is het spelletjes toch wel te moeilijk 🙁 .

Als je begint krijg je eerst een grappig filmpje te zien, maar die was wel in Engels, dat is een beetje jammer want wij konden dat niet echt goed begrijpen. Ik kan wel een beetje Engels, maar het ging zoo snel allemaal. Maar de andere kindjes van de Kinderjury begrepen het niet, en dat is jammer. Voor kinderen is het echt beter dat de stemmen ook in Nederlands gewoon zijn.

Dan ga je de portal bouwen, dat leggen ze heel duidelijk uit met het boekje op de TV, of je pakt het boekje uit de doos. We gingen het samen bouwen, ook de 3 poppetjes die erbij zitten: Batman, de tovenaar en Wyldstyle (dat is het meisje uit LEGO movie, wij noemen de film altijd “Everything is Awesome” 🙂 ). Het is echt heel cool dat je ook echte LEGO stenen hebt om mee te bouwen, dat is veeeeeel leuker dan alleen in een spelletje iets zien.

De poppetjes kun je ook leuk neerzetten naast de andere echte LEGO, want ze zijn hetzelfde LEGO! Ik heb al veel LEGO van de film en daar past het leuk bij! Je kunt dus ook gewoon met de poppetjes spelen als je niet op de Playstation speelt, dat is echt cool!

Lego the Movie

In het spel komen de poppetjes uit allemaal verschillende werelden bij elkaar, dat is ook erg leuk en wel grappig. Want normaal is Batman natuurlijk niet bij de wereld van de andere poppetjes. Een van de andere kindjes van de Kinderjury had ook zelf 2 poppetjes gekocht van Jurassic World en daar zat ook een Dino bij! En ik ging dan de hele tijd met Wyldstyle en Batman op de Dino rijden, dat was grappig! Je kon de Dino ook aanpassen, dat was ook erg leuk.

Als je gaat beginnen met het spelletje kom je in de wereld van de Tovenaar van Oz, ik dacht dat het de tovenaar was van je poppetje, maar dat is dus een film die ik niet kende. Dat is wel jammer, want voor kinderen is het misschien leuker dat je dan een wereld neemt die we kennen van een tekenfilm die wij ook kijken. Je hebt later bv ook de wereld van de Simpsons, maar dat is een tekenfilm voor grote mensen! Het ziet er wel leuk uit met allemaal kleuren enzo, maar de grote mensen moesten vaak lachen om grapjes die wij niet snapte, dat was jammer en soms niet zo leuk omdat we ook mee wilde lachen 🙁

Je gaat dan met het spel en de portal naar allemaal andere werelden en daar moet je dan de speciale paarse schilden gaan zoeken die je nodig hebt. Wat gek was dat de paarse schilden van de echte LEGO andere kleuren rondjes hadden dan in het spel. Op de echte LEGO was het een wit, blauw en groen rondje, maar in het spel is het geel, blauw en roze.

Het duurt best wel lang om die paarse schilden te vinden in de werelden en als je dan vaak dood gaat omdat het soms wel moeilijk is, dan moet je soms weer een stuk terug om verder te gaan. Het is niet makkelijker gemaakt voor kinderen zoals bij Yoshi waar je vleugels krijgt. Ik vind dat ze het spelletje nu meer voor grote mensen hebben gemaakt en niet voor kinderen, dat is erg jammer want ik vind LEGO juist zo leuk 🙁

Ook als je in het spel dan met de kleuren moet werken is het lastig. Bij Skylanders en Disney Infinity moet je gewoon de poppetjes op de portal zetten, hier moet je het poppetje eraf doen, dan op een kleur, dan weer andere, dan in het midden. Het is soms echt wel moeilijk, en zonder een papa of mama ofzo is het gewoon te moeilijk als je het verhaal wil spelen. De slechteriken zijn soms echt heel moeilijk, maar het moeilijkste zijn de puzzels met wat je moet doen. In de fabriek bij de Simpson snapte is er helemaal niets van eerst 🙁

Gelukkig konden we ook gewoon rondlopen in de vrije wereld! Mama moest wel even zoeken waar het was want het was niet echt duidelijk hoe je daar moest komen. Maar gelukkig waren er ook gewoon werelden zonder de slechteriken waar je leuk kon gaan ontdekken! Dat vonden wij echt het allerleukste!

De extra wereld van Jurassic World was de leukste en ook heeeeeel groot! Voor mij was dat al genoeg als je van die werelden hebt om zelf in te lopen en het verhaal hoeft helemaal niet voor ons. Misschien dat ze het duidelijker kunnen maken bij een nieuw spelletje, dat was ook bij Toy Story 3, dan kunnen de kinderen makkelijk naar de vrije wereld als ze niet het verhaal willen spelen of als het verhaal te moeilijk is.

Het is al gewoon leuk om alles te bouwen met de echte LEGO en daarna in de vrije wereld alles gezellig ontdekken. Je kunt de voertuigen ook allemaal op verschillende manier bouwen en dan zie je op de TV ook dat je auto ofzo anders wordt, net zoals de echte LEGO, dat is echt heel cool!

Voor ons was dat het allerleukste van het spel, het bouwen van de echte LEGO en de vrije wereld. Ook soms samen spelen in het verhaal, maar dan meer kijken en meespelen, niet alleen! Ik hoop dat ze nog meer vrije werelden hebben, dan wordt het nog meer sterren!

Ik vind LEGO echt cool! Ik heb een hele kamer vol met LEGO en ik speel LEGO City op de Wii U heel vaak. We hebben samen de nieuwe LEGO gespeeld en ik vond het leuk om dat samen te doen. Ik ga altijd helpen met de poppetjes op de portal te zetten op de kleuren of de poppetjes erop zetten die dan wat speciaals moeten doen. Ook als je moet gaan rijden met de auto dan mag ik het spelen van papa want ik vind het rijden met de auto’s wel erg leuk! Maar het verhaal is te moeilijk voor mij, maar kijken vind ik wel leuk.

Wij hebben ook Emmet en de graafmachine, die vind ik het allercoolste! Papa zegt altijd Egbert en dan moet ik lachen. De graafmachine is echt heel cool en die is dan ook in het spelletje en op de tafel, dat is leuk. Je gaat het in het echt bouwen en daarna is het ook in het spelletje!

Toen we samen gingen spelen in de Dino wereld vond ik het leukste, want dan kon je alles gaat ontdekken zelf! Ik hoop dat er nog meer werelden zijn om zelf te ontdekken, dat was het leukste!

Bij de aankondiging van LEGO Dimensions vroeg ik me direct al af of dit nu een spel voor kinderen zou worden of juist voor de volwassenen. Die vraag is voor mij nu wel beantwoord: voor de volwassenen met een passie voor LEGO. Je hoeft immers alleen maar te kijken naar de titels van de sets die zijn uitgebracht of komen op korte termijn, het zijn allemaal bijna titels van series/films die de volwassenen aanspreken.

Niet dat de kinderen geen plezier zullen hebben in bv de Simpson wereld, maar laten we eerlijk zijn, dit zijn toch echt meer werelden voor de volwassenen. De volwassenen snappen immers de humor, de verwijzingen naar de series/films en de knipogen naar andere franchises. De kinderen zien alleen LEGO, kleurtjes, grappige varkens die in de lucht voorbij vliegen en volgen de opdrachten die ze moeten doen. De kinderen merken niet van de ijzersterke humor in het spel en snappen de verwijzingen niet die het spel juist zo grappig maken.

Ook qua prijs heb je niet een spel in huis dat je even compleet maakt inclusief alle uitbreidingen voor een kind dat alleen maar gaat spelen in een free-roam. Nee, het zullen toch echt de volwassenen zijn met een passie voor LEGO die alle sets gaan verzamelen. Of de Doctor Who fans die ook allerlei soorten merchandise op de plank hebben staan en deze set daarom erbij willen hebben.

Begrijp met niet verkeerd, ik vindt het zelf een mega gaaf spel en het liefste had ik alle uitbreidingen bij dag 1 in huis, maar dat is omdat ik de films/series ken of er zelfs fan van ben (zoals Simpsons). Ik lig dubbel om de humor en ik snap dat vanwege de LEGO bouwstenen die bij de sets zitten en prijs van de packs echt wel realistisch is. Maar dat ben ik als volwassen gamer en fan van LEGO games en de series.

Een ouder die het spel voor zijn/haar kinderen koopt met de illusie dat deze dit spel gezellig alleen gaat spelen zal helaas is minder gecharmeerd zijn ben ik bang. Los van het feit dat je de basisset alleen maar in de winkels van de Blokker holding kon kopen, heb je het over een pittige prijs voor een spel waarbij de kans aanwezig is dat je kind (als deze jong is) alleen free-roam speelt. Of een kind dat je 100x per dag erbij roept om te helpen of iets uit te leggen ;).

Niet dat dit een slecht iets is hoor, want ik ben de mening dat je als ouder samen met je kind moet spelen. En games als LEGO Dimension en bv ook Disney Infinity zijn gewoon niet voor jonge kinderen alleen. Dit soort games zijn gemaakt voor een grote range spelers qua leeftijd en dan trekken de jonge gamers vaak aan het kortste eind. Om de volwassen gamers dan meer uitdaging te geven is het gewoon vaak te moeilijk voor de jonge gamers alleen.

Voor de LEGO fans (jong en/of oud) is het spel echt een aanrader. Misschien is de prijs nog iets aan de hoge kant als je kinderen het alleen in free-roam spelen, maar aan de andere kant….als een kind echt geniet van 20% van het spel en daar uren en uren plezier meer heeft…dan maakt het toch ook helemaal niet uit dat hij/zij de andere 80% van het spel niet speelt?

De kinderen halen uit een spel wat ze leuk vinden en genieten ervan, die staan niet stil dat ze niet “optimaal” van het spel gebruik maken ;). En LEGO bouwstenen zijn nu eenmaal wat duurder, als ze gewoon plastic poppetjes hadden gehad zoals bij Infinity en Skylanders dan was de prijs wrs een stuk lager. Maar het zijn juist die LEGO bouwstenen die het voor de kinderen extra leuk maken!

Het is de review van de Kinderjury, dus de sterren die zij geven zullen onderaan komen te staan…maar hadden de ouders het spel een Verdict gegeven, dan was het een 8 geworden. Het was echt super grappig en het concept is goed verzonnen maar wij vonden het soms nog iets te rommelig met alle nieuwe facetten m.b.t. de portal features etc waardoor wij ook soms even de draad kwijt waren. Ook had er een iets duidelijkere tutorial bij gemogen voor die speciale portal functies want dat is echt een totaal niet concept (en niet alleen voor de kinderen 😉 ).

Persoonlijk vond ik dat de eerdere LEGO games die meer voor de kinderen waren leuker om te spelen en ik vind het jammer dat het voor deze doelgroep iets minder gangbaar is gemaakt. Aan de andere kant snap ik dat de nieuwste games meer uitdagingen bieden voor de volwassen gamers en dat is nu eenmaal een doelgroep met meer cash to spend.

Review - LEGO Dimensions
Het is leuk met de LEGO te spelen, maar er moeten meer vrije werelden komen!
  • LEGO is cool!