MGS GZ 3Geestelijk vader van de Metal Gear Solid saga Hideo Kojima weet wel hoe hij zijn fans moet teasen. Momenteel werken hij en zijn team bikkelhard om Metal Gear Solid: V The Phantom Pain vroeg in 2015 in de winkels te krijgen. Maar omdat dat zeker nog een tijdje gaat duren besloot hij de fans en gamers tegemoet te komen door alvast de proloog vrij te geven voor het publiek.

Big Boss in kleine game

De Metal Gear Solid saga is een uitgebreid verhaal die we helaas niet samen kunnen vatten in een paar alinea’s . Door de games heen was voornamelijk de protagonist Big Boss/Snake het karakter waar je mee de game doorliep. In 2008 kwam zijn verhaal tot een hoogtepunt in Metal Gear Solid: Guns of The Patriots die exclusief voor PlayStation 3 was. We maken een stapje terug in de tijd en gaan naar het jaar 1975 waarin Big Boss belast is met een reddingsmissie op Cubaans grondgebied.  Medestanders van Snake  genaamd Paz en Chico zijn gevangen genomen door de mysterieuze leider net de naam Skullface en worden in Camp Omega tegen hun zin vastgehouden. Snake zou Snake niet zijn als hij met een klein setje wapens erop uittrekt om het tweetal te redden.

MGS GZKlein maar fijn

Metal Gear Solid V: Ground Zeroes leunt net als de vorige delen zwaar op de stealth tactiek om de game  tot een goed eind te brengen. Al sluipend door het kamp en kruipend door gewassen dien je ongezien te blijven. Natuurlijk kan het voorkomen dat patrouillerende units je in de smiezen krijgen en alarm willen slaan. Bij ontdekking gaat de game enkele seconden over in slowmotion waarmee je snel je verdovende pistool kan trekken en alsnog je vijand mee uit kan schakelen. De Paz en Chico opdracht is de hoofdmissie van deze proloog game, het voltooien hiervan unlocked een nieuwe side missie met een nieuwe opdracht. Internetfora staan vol met ellenlange klaag pagina’s waarin gamers fel van leer trekken over de mogelijke korte duur van de game en wordt er gesproken over een veredelde demo.

De vijf zijmissies en hoofdmissies kunnen op diverse manieren worden voltooid en er zijn diverse manieren om op je locatie te komen. De speelduur wordt hier aanzienlijk mee opgerekt. Het is tevens voor het eerst dat Snake in een free-roam game zijn kunsten en afwijkt van een platgeslagen pad. Deze nieuwe manier van spelen voelt vanaf de eerste minuut vertrouwd aan en geeft de game zoveel meer dynamische mogelijkheden dat je het idee hebt dat er een gigantische open wereld voor je kaar ligt.

Sounds like a Snake, but it’s not

Metal Gear fans stonden op hun achterste benen toen ze vernamen dat vaste huis stem David Hayter niet langer de stem van Snake zou inspreken. Met veel bombarie werd dan ook aangekondigd dat acteur Kiefer Sutherland de honeurs waar zou nemen. Hayter had sinds het begin de stem verzorgd van Snake en Sutherland heeft behoorlijk grote schoenen te vervullen als het aankomt op zijn stemwerk. Slechts enkele zinnen spreekt onze protagonist en bewaard het grotere werk natuurlijk voor The Phantom Pain.

Eyecandy all over the place

Kunstenaar Kojima en zijn team hebben in het diepste geheim een geheel nieuwe engine ontwikkelt die de game zal dragen. Toepasselijk genoemd de Fox Engine draait momenteel de PlayStation 4 versie van de game zonder ook maar een hapering of framedrop de game op 1080p en 60 FPS. Oogstrelend zijn de graphiscs te noemen en is het een waar genot om te zien hoe regen en omgevingen prachtig met elkaar communiceren. De details van personages en zijn absurd scherp en compleet in harmonie met in alles wat ze doen. Eervolle vermelding kan worden gedaan over de motion capture techniek van de game. Werkelijk subliem in beeld gebracht hoe Snake van sluipend naar kruipend gaat, een waar ongekend hoogstandje.

MSG GZ2Ondanks dat Metal Gear Solid V: Ground Zeroes maar een level beslaat is er genoeg te ontdekken, te horen en te zien. Wie  gecharmeerd is van de betere spionage thrillers gemixt met fantasy vertelling kan zijn hart ophalen. Zowel op grafisch alsmede audiovisueel gebied is er niks aan het toeval overgelaten. Ground Zeroes heeft precies gedaan waarvoor het is uitgebracht. Een heerlijke tease die absoluut de smaak van meer in je mond legt. Het is dan ook bitterzoet te noemen dat we in de wetenschap zijn dat er meer in het Metal Gear Solid vat zit, enkel dat we nog een aanzienlijke tijd moeten wachten. We kunnen absoluut geen reden bedenken waarom je de game geen aandacht zou moeten schenken. Absoluut de moeite waard, meerdere keren zelfs.

365Gaming Verdict: 9